دسته : طراحی قالبتاریخ: 2018/05/31
سایپا sp100، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی

فرادید| مدت‌های زیادی است که شرکت سایپا با هدف توسعه برند ملی خود در تلاش است تا از طریق پشتیبانی قنی برخی قطعه‌سازان بزرگ جهان و نیز سرمایه‌گذاری روی 3 پلت‌فرم کاملا ایرانی، سبد محصولات خود را برای پاسخ‌دهی مناسب به خریداران ایرانی و مشتریان منطقه‌ای تکمیل کند.   اشتراک ابعادی زیاد میان خودرو سایپا sp100 با ویوس (Vios)وجود دارد و حتی برخی قطعات مانند فریم درها، شیشه ها، درب باک و… شباهت بسیار زیادی با الگوی تویوتا دارد.
به گزارش فرادید، اخیرا تصاویری از طریق چند سایت هندی تبار درباره آزمایش خودرو سایپا sp100 منتشر شد که سوالات بسیاری را برای خوانندگان فرادید ایجاد کرد. این خودرو که هم‌اینک از طریق یکی از تکنیکال سنترهای رنو نیسان در هندوستان تحت بررسی و فشارهای مختلف آب و هوایی برای سنجش میزان دوام و سطح استاندارد کارکرد است، قرار شده تا دی ماه 97 با قیمتی در محدوده 50تا 75میلیون تومان به فروش برسد.    در عین حال گفته می‌شود سری SP200 هم با ابعادی بزرگتر از سری SP100 در حال رسیدن به خط تولید است و در این راه آزمایش‌های فنی و جاده‌ای بسیاری را هم گذرانده است. SP200 که سدانی متوسط با طول 4.5 متر است احتمالا از قیمتی 100میلیون تومانی برخوردار بوده و علاوه بر ارتقا گسترده محصولات سایپا در بخش ایمنی، از تجهیزات رفاهی جدید هم به طور کامل سود می‌برد.   بیشتر بخوانید:سایپا SP100 تا دی ماه 97 معرفی می‌شود سایپا sp100 ، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی
البته طبق برخی شنیده‌ها، این محصول سایپا بر روی یک پلتفرم نزدیک به محصولات تویوتا ساخته شده که فعلا از سوی مقامات سایپا تایید نشده است. در عین حال اشتراک ابعادی زیاد میان خودرو سایپا sp100 با ویوس (Vios)وجود دارد و حتی برخی قطعات مانند فریم درها، شیشه ها، درب باک و… شباهت بسیار زیادی با الگوی تویوتا دارد.   سایپا sp100 ، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی
بسیاری از کارشناسان می گویند که سدان جدید سایپا ذات XP90 تویوتا را دارد و برخی جزئیات ظاهری XP150 را دنبال می کند. تصاویر نه چندان واضح از کابین خودروی جدید سایپا نشان می دهد که در طراحی داخلی اصول شرکای تجاری چینی دیده می شود.   سایپا sp100 ، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی   همچنین نسخه اتوماتیک برای انجام فرایند تولید و مهندسی به هند رفته و نوع قالب ستون های A و B و C نشان می دهد که احتمال قریب به یقین، سدان سایپا بر مبنا ویوس طراحی شده است. در طراحی جلوی خودرو، اصول طراحی اروپایی آن هم به سبک مرسدس بنز دیده می شود.  
آن طور که در مراسم های خبری سایپا مشخص است، این شرکت پیشرانه 1200سی‌سی سه سیلندر مدرنی را که ساخت کمپانی AVL اتریش بوده و علاوه بر سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها، به سامانه توربوارژر هم مجهز است برای مدل sp100در نظر گرفته است. طبق برخی شنیده‌ها این پیشرانه در رنج‌های مختلف قدرت بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ اسب بخار نیرو تولید کرده و به جعبه دنده 6سرعته اتومات ساخت هیوندای پاورتک مجهز خواهد شد.   سایپا sp100 ، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی
دراین‌باره مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP100 از ساخت نخستین نمونه های این خودرو، در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا خبر داد و گفت: این پلت فرم به دلیل تطابق کامل با استانداردهای روز جهانی، سرآغاز تحولی بی سابقه در صنعت خودرو سازی ایران و گروه خودرو سازی سایپا خواهد بود.      فرهنگ ذبیحیان با بیان مطلب فوق گفت: با هدف صحه گذاری طراحی و انجام آزمون های مختلف خودرویی قبل از مرحله تجاری سازی ساخت نمونه های اولیه خودرو در دستور کار قرار می گیرد. مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP100 افزود: مونتاژ بدنه این خودرو پس از آماده سازی سالن، جهت تولید ۶۰ بدنه برنامه ریزی شد که پس از آماده سازی و صحه گذاری ۱۰۹ فیکسچر، عملیاتی شدن آنها توسط تیم کارشناسی مورد تایید قرار گرفت و نهایتا تولید بدنه پس از تست گان های جوشکاری و دستیابی به اهداف کیفی تعریف شده در حوزه های ابعادی (شاخص کیفی) و استحکام جوش (بر اساس تست تخریب) صورت گرفت.   سایپا sp100 ، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی
قائم مقام مرکز تحقیقات و نو آوری صنایع خودروی سایپا و مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP100 افزود: از جمله آزمون ها می توان به تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون ایربگ، ارتعاشات عمر و دوام، فرمان پذیری، قرارگیری تزئینات داخلی، سیستم خنک کاری، وضعیت چراغ ها و روشنایی، اندازه گیری درزهای بین درب ها، انواع تست های جاده ای، تست های کمربند، نفوذ آب و گرد و غبار اشاره کرد.   سایپا sp100 ، همه چیز درباره پروژه پلتفرم ملی
مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP100با اشاره به اینکه در ساخت و مونتاژ این نمونه ها با توجه به موارد اشاره شده توجه ویژه ای صورت می گیرد تا هر خودرو بر اساس تعریف محصول جهت انجام تست ها آماده سازی شود گفت: ساخت نمونه های این خودرو در طی مراحل مختلفی شامل: ساخت قطعات بدنه، ساخت فیکسچرهای مونتاژ بدنه، آماده سازی خط مونتاژ بدنه، ساخت قطعات تریم، آماده سازی خط مونتاژ تریم، عملیات مونتاژ بدنه و در نهایت مونتاژ قطعات تریم و مکانیک به انجام رسیده است.
وی تاکیدکرد: در حوزه قطعات بدنه که شامل 480 قطعه است ۱۶۵ قطعه آن توسط مرکز تحقیقات با روش های نمونه سازی طراحی و ساخته شده و مابقی آنها توسط شرکت سازه گستر از طریق سازندگان داخلی و شرکت قالب های بزرگ صنعتی از قالب های اصلی تامین می شوند و در حوزه قطعات تریم و مکانیک نیز تمامی ۷۳۴ قطعه آن با قالب های اصلی و همکاری شرکت های سازه گستر، پلاسکوکار و مگاموتور ساخته و تامین شده اند.