دسته : وردپرستاریخ: 2017/09/13
cms چیست؟

cms چیست؟

نرم افزار مدیریت محتوا یا Content Management System برنامه ای است که بطور کامل از ایجاد، مدیریت و بروزرسانی یک وبسایت پشتیبانی می :ند و تمام ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت یک سایت را دارا می باشد. CMS چرخه زندگی یک صفحه وب را از ایجاد و بروزرسانی تا انقراض آن در بر می گیرد.
CMS همچنین دارای قابلیت مدیریت ساختار سایت، شیوه نمایش صفحات و ارتباط آنها با منوها می باشد. به عبارت ساده تر CMS نرم افزاری است که برای تولید وب سایتی حرفه ای بکار گرفته می شود.
سیستم مدیریتی و انتشار محتوای وب است که به کاربران اجاز می دهد تنها با داشتن یک نام کاربری و کلمه عبور، توسط یک برنامه کاربردی تحت وب، بدون داشتن اطلاعاتی از HTML و استفاده از هیچ ابزار توسعه ای آیتم های سایت را ایجاد و Publish نمایند.
نه تنها سیستم های مدیریتی محتوا به کاربران وب سایت کمک می کنند آیتم ای سایت را خود ویرایش کنند، بلکه این امکان را دارند که:

  • بطور خودکار عناصر جهت یابی را ایجاد کنند
  • آیتم های سایت را قابل جستجو سازند
  • مدیریت کاربران و تنظیمات امنیتی سایت را آسان سازند
  • و بسیاری از موارد دیگر …
  • صرفه جویی در زمان برای ایجاد و بروزرسانی صفحات وب
  • سازگاری و استحکام بیشتر
  • راهبری (navigation) پیشرفته
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • امنیت بالاتر وبسایت
  • کاهش ورود اطلاعات تکراری
  • کاهش چشمگیر هزینه ای نگهداری

چرا شما یک CMS لازم دارید؟

اگر سایت شما هر چند وقت یکبار (مثلا هر دو هفته) به روز می شود میتوانید بجای اینکه هربار به یک شرکت طراحی وب مراجعه کنید، خودتان با نصب یکی از این برنامه های مدیریت محتوا، تغییراتتان را روی سایت اعمال کنید.

ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوا

  • مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران و تایید اطلاعات
  • چند زبانه بودن
  • ایجاد نقشه سایت دینامیک
  • امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی
  • ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات کاربران
  • بهینه سازی تصاویر آپلود شده
  • ایجاد و بروزرسانی متا تگ ها
  • امکان جستجو در مطالب سایت
  • امنیت بیشتر
  • گزارش آمار بازدید از صفحات

 

توانایی های اساسی سیستم های مدیریت محتوا

یکی از بهترین راهکارها برای فهمیدن اینکه سیستم های مدیریت محتوا چگونه عمل می کنند پرداختن به توانایی این سیستم هاست.فایده این کار این است که شما نحوه استفاده از آن را فرا می گیرید.ابتدا با گردش کار یا چرخه استفاده از آن ها آشنا میشویم.
کسانی که محتوا را ایجاد می کنند و آن را انتشار می دهند به صورت مشتری به سیستم های مدیریت محتوا دسترسی دارند که معمولا مبتنی بر مرورگر می باشد.این محتوا در پایگاه داده رابطه ای ذخیره می شود و طبقه بندی متادیتا ها به سیستم های مدیریت محتوا کمک می کند
تا محتوای صفحه را بفهمد.و سپس این محتوا به صفحه وب سایت منتقل می شود همانطور که پیشتر گفته شد اکثر این سیستم ها از قالب های از پیش تهیه شده استفاده می کنند که این قالب ها خود دارای ماژول های مختلفی می باشند.قسمت ناوبری سایت به طور داینامیک ساخته می شود.بیاید یک نگاه دقیق تری به این توانایی در این سیستم ها بیندازیم تا تفاوتی که بین آنها است بیشتر آشکار شود.

 

چه زمانی باید از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کرد؟

پیش تر در مورد انواع سیستم های مدیریت محتوا و تاریخچه و قابلیت های آنان صحبت کردیم.اما ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوا :

  •  ایجاد وب سایت بدون داشتن اطلاعاتی در مورد اچ تی ام ال سی اس اس و یا جاوااسکریپت و زبان های برنامه نویسی تحت وب
  • کم کردن هزینه
  • افزایش سرعت توسعه وب و صرفه جویی در وقت

اگر یک طراح هستید و دنبال یک سیستم مدیریت محتوا می باشید نکاتی وجود دارد که باید از آن مطلع باشید:

  • یادگیری ایجاد و کنترل سیستم مدیریت محتوا باعث صرفه جویی در وقت می شود
  • برای دوری از یادگیری زبان های اسکریپتی همچون جاوا اسکریپت و پی اچ پی به سیستم های مدیریت محتوا رو نیاورید زیرا در آینده به مشکلاتی بر خواهید خورد.
  • بهترین راهکار جهت فهمیدن در مورد پیچیدگی های یک سیستم مدیریت محتوا بررسی منابع آنلاین و فروم های مختلف می باشد

اگر یک طراح نیستید:

  •  اشنایی مختصر با اچ تی ام ال و سی اس اس جهت کار با سیستم های مدیریت محتوا همچون خصوصی سازی صفحات از پیش تعیین شده مهم می باشد.
  •  استفاده از ساختار قالب های آماده اغلب محدودیت هایی دارد.
  • اگر وقت یادگیری مفاهیم مقدماتی طراحی وب را ندارید جهت خصوصی سازی صفحات خود و دیگر مشکلات باید از متخصص در این حرفه کمک بگیرید.
  • اگر شما به صورت انفرادی کار می کنید یا به اصطلاح هستید و می خواهید از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید باید این را بدانید که اگر نیاز دارید یک وب سایت پیچیده با قابلیت های بالا طراحی کنید از این سیستم ها استفاده کنید. از این که مشتری شما برای یک وب سایت تهیه شده با سیستم مدیریت محتوا آمادگی دارد یا خیر اطمینان حاصل کنید.نکته دیگر اینکه آیا شما زمان کافی جهت پشتیبانی از انتقال محتوای(تغییر محتوا) مشتری را دارید یا خیر؟ زمان زیادی را برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب که مناسب با کار مشتری تان است بپردازید.
  • چه زمانی سیستم مدیریت محتوا برای یک سازمان مناسب می باشد؟برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای یک سازمان شما باید همه جوانب و استفاده کاربران از وب سایت سازمان را بسنجید تا بفهمید که آیا استفاده از این سیستم ها صحیح است یا خیر.

مقایسه سیستم های مدیریت محتوا

در قسمت های قبل درباره توانایی های سیستم مدیریت محتوا و این که چه زمانی باید از سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد بحث شد. همانطور که می دانید سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد و همه ی آنها ویژگی های مختص خود را دارند و همه ی آنها ادعا می کنند که قابلیت استفاده آسان ، کنترل کامل بر محتوا و …. را دارا می باشند.
هنگام مقایسه کردن سیستم های مدیریت محتوا دنبال چه چیز هایی بگردیم؟بر روی چه مطالبی بیشتر تمرکز کنیم؟
ابتدا مدت زمانی را صرف شناخت نیاز مشتری یا سازمان خود بکنید.دنبال ویژگی هایی در سیستم مدیریت محتوا باشید که واقعا به آن نیاز دارید به عنوان مثال اگر به دنبال طراحی یک وب سایت برای یک دانشگاه هستید به سیستم های مدیریت محتوای آموزش الکترونیک نیاز دارید یا اگر در کار طراحی وب سایت های فروشگاه الکترونیکی هستید به یک سیستم مدیریت محتوا از نوع تجارت الکترونیک نیاز دارید.علاوه بر این ها باید به جوامع آنلاین پشتیبانی و توسعه دهندگان آن سیستم توجه کرد.آشنایی با بیشتر سیستم های مدیریت محتوا سبب بالا بردن اطلاعات شما می شود پس با انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوای مشهور کار کنید.